Почитуван висок комесар за човекови права на Обединетите нации,
Почитуван претседател на Советот за човекови права,
Ценети екселенции,
Дами и господа,
Ми претставува чест, како претседател на Република Македонија да се обратам пред Советот за човекови права на Обединетите нации. Денес стојам пред вас во името на македонските граѓани, благодарение на нашите храбри предци кои никогаш не се откажаа од борбата за човечки слободи и правдини за себе и за своите потомци. Но, свесни сме дека нивната борба е мал дел од една поголема, општочовечка борба.
Човековата историја е една голема приказна за судирот меѓу правдата и моќта. Од едната страна се разумот и совеста, а од спротивната страна се голата сила и себичниот интерес. Првите недвосмислено ни говорат дека сите луѓе се раѓаат слободни и еднакви по достоинство и права. Вторите, ги игнорираат и ги прекршуваат вродените и неотуѓивите човечки права и слободи. Додека за првите, човекот сам по себе е цел, за вторите човекот е само средство за исполнување на некои други, себични цели.
И покрај сите предизвици, луѓето истрајуваат во борбата за човековите права. Како што пред 70 години, исполнувањето на оваа благородна мисија беше доверено на Обединетите нации, така, пред 10 години беше создаден и овој Совет за човекови права како централно тело во системот за човекови права на Обединетите нации.
Она што ги водеше луѓето да истраат на овој макотрпен пат беше цврстата увереност дека во светот не постои ништо толку вредно како човекот. Дека најважната особина на човековата природа е слободата сфатена како одговорност и капацитет за носење добри одлуки за себе и за другите, за оваа и за идните генерации.
Човековите права се родија од грижата за луѓето.
Но, целта сè уште не е постигната.
Дами и господа,
Ако некогаш се правеле пропусти поради незнаење, денес, кога вестите за кршењето на човековите права низ светот до нас стигнуваат со брзината на интернетот, пропустите најчесто се прават поради одбивањето да се знае. Во таа смисла, незнаењето за кршењето на човековите права не е ништо друго освен елегантно име за рамнодушноста кон човекот.
Нема ништо поубиствено за човековите права и правото на човечко достоинство од рамнодушноста, завиткана во двојни стандарди.
Предрасудите, нетрпеливоста, омразата, конфликтите, прогонствата, репресиите, злосторствата против човештвото, етничките чистења и геноцидите што оставаат црна дамка на страниците од човековата историја нè упатуваат на следното. Кон 10-те заповеди, да ја додадеме и 11-та заповед: Никогаш немој да бидеш рамнодушен и пасивен набљудувач!
И токму денес, во 21 век, развиениот свет повторно станува виновен заради гревот на рамнодушноста.
Живееме во ерата на човековите права, а сведоци сме на кршење на истите тие права.
Дебатираме за слободата на мислата, совеста и религијата, а поединци и групи со затворени умови посегнуваат по слободата и по животите на луѓето чија единствена вина е поинаквото убедување.
Зборуваме за единство во различностите, а радикалните екстремисти се единствени во намерата да ги уништат различните.
Декларативно се залагаме за неотуѓивото право на човечко достоинство, а дозволуваме да се негира правото на самоидентификација, без кое нема ниту интегритет на човековата личност, ниту човечко достоинство.
Се повикуваме на Меѓународната повелба за човековите права, а дозволуваме да се крши меѓународното право, резолуциите на Обединетите нации, пресудите на Меѓународниот суд на правдата.
Денес, додека мојата земја, Република Македонија, членува во Советот за човекови права, моите сограѓани се соочуваат со негирање на нивното право на идентитет и јазик. Истиот македонски јазик на кој сега ви се обраќам. Овие две индивидуални права се неразделив дел од човековата личност и од слободата на изразување. За овие права никој и никогаш не прави компромис.
Човековите права и слободи се родија од грижата за човекот, но се загрозени од рамнодушноста кон човечноста.
Ценети екселенции,
Обединетите нации не можат и не смеат да си дозволат да бидат рамнодушни на кршењето на човековите права и правото на човечко достоинство.
Советот за човекови права и високиот комесар за човекови права имаат клучна улога во борбата меѓу правдата и моќта.
Во овој совет е совеста на Обединетите нации. Советот треба да ги отвори вратите за да се чуе гласот на жртвите, на обесправените и прогонетите низ светот. Советот треба да остане форум отворен за организациите на цивилното општество чии сознанија и наоди се најдобар показател за тоа каде треба да се насочуваат приоритетите на членките на Советот, но и на сите други земји. Само така, Советот ќе го одржи кредибилитетот за неговото постоење.
Исто така, неопходно е да дадеме силна поддршка на независноста на работата на Високиот комесар за човекови права на Обединетите нации. Секој обид за поткопување на независноста на Високиот комесар и неговата Канцеларија значи обезвреднување на местото и улогата на оваа централна институција за човекови права.
На светот му е потребен Совет и Висок комесар кои ќе можат да дејствуваат превентивно, а не само реактивно и чии ставови ќе имаат сериозни импликации кон сите држави кои не ги почитуваат или недоволно ги почитуваат човековите права. Повикуваме политиката и моќта на државите да ги тргнат рацете од овој Совет за да може да превенира, наместо само post festum да констатира. Таков Висок комесар и таков Совет за човекови права поддржуваме.
Ценети присутни,
Поредокот што беше создаден пред 70 години за да нè заштити од неискажливото страдање на човештвото, денес претрпува темелни промени.
Наспроти оние кои сметаа дека светот сè повеќе се секуларизира, гледаме дека светот сè повеќе се десекуларизира, без притоа да се хомогенизира.
Сè помал е бројот на државите во светот со доминантни религии и светогледи, и речиси сите светски религии и светогледи се присутни во речиси секоја држава. Како што плурализмот има потреба од поголема слобода на мислата, совеста и религијата, така, истата таа слобода го прави плурализмот поверојатен.
Во центарот на оваа голема трансформација е будењето на етнојазичните, културните, религиските и други идентитети. Но, правото на идентитет е пред сè лично право бидејќи идентитетот претставува фундаментална карактеристика на секој поединец. Поединците сега се во центарот на интересот за обезбедување напредок на сите човекови права. Слободите на поединецот и уживањето на сите негови права отвораат простор и за колективно остварување на индивидуалните права.
Оттука, човековите права денес се соочуваат со следниот предизвик: како да се запази нивната универзалност без да се наруши различноста.
Токму различноста е нападната од оние кои сакаат единство преку униформност, односно, интеграција со асимилација. Оваа тенденција е израз на арогантен егоизам и погубна гордост. Ова ја уништува секоја можност за заедништво и за остварување на човековите права, на идентитетските права на поединецот.
Насловните страници се преплавени со вестите за стотици илјади прогонети, свирепо убиени и исчезнати. Слушаме за религиски екстремизам, за индоктринирање, радикализирање и регрутирање на млади луѓе на боиштата на Блискиот Исток и Северна Африка. Но, слушаме и за исмевање на религијата. Како што секуларниот свет беше шокиран од нападите против слободата на говорот, така и несекуларниот свет е шокиран од секуларните напади против слободата на религијата. Медиумите имаат многу важна улога во доменот на човековите права. Но, треба да бидеме свесни дека најголем непријател на слободата е неограничената слобода.
Почитувани присутни,
Се согласуваме дека не постојат идеални состојби со човековите права во ниту една држава. Секоја држава има свои предизвици кои произлегуваат од нејзините специфики. Но, во темелните документи имаме јасен патоказ како да се соочуваме и како да ги надминуваме предизвиците.
Ако досега беше доволна толеранцијата, отсега ни е потребен повозвишен стандард, што ќе овозможи поуспешно соочување со предизвиците од будењето на идентитетите.
На Западот се разви концептот на толеранција. Во Македонија, пак, применуваме нешто што е повеќе и од толерирањето, а тоа е почитувањето и прифаќањето на различноста. Разликата меѓу двата концепта е суштинска бидејќи се толерира она што се мора, а се почитува она што се сака. Додека толеранцијата е еднонасочен, почитувањето и прифаќањето се двонасочен процес.
Сведочејќи за негативните ефекти на интеграцијата со асимилација, ние го нудиме позитивниот пример на македонскиот модел на интеграција без асимилација.
Македонскиот модел на соживот што го наследивме од предците и го развиваме за потомците се темели на принципот на отвореност и дијалог. Бидејќи, оној што комуницира, се интегрира, а оној што не комуницира, се гетоизира. Нашиот модел не е идеален, но дава поголема можност за полесно остварување на индивидуално и колективно остварување на идентитетските права.
Драги пријатели,
Ако светот станува повеќе, а не помалку религиозен, тогаш, лекот против религиозното насилство не може да се бара во помалку, туку во повеќе религија, но и во повеќе дијалог.
Затоа, Република Македонија е целосно посветена на меѓукултурниот и меѓурелигискиот дијалог.
Во 2003 година го иницираме првиот Форум на дијалогот меѓу цивилизациите како предвесник на Алијансата на цивилизациите на Обединетите нации. Планираме да го обновиме дијалогот во соработка со УНЕСКО и со Европската унија. Ќе ја организираме и 4. Светска конференција за меѓурелигиски и меѓуцивилизациски дијалог. Притоа, во сите наши напори се водиме од увереноста дека дијалогот меѓу различните религии и светогледи завршува онаму каде што започнува нивната различност. Целта на дијалогот не е и не смее да биде надминување, туку почитување и прифаќање на различноста. Токму затоа, силно ја поддржуваме работата на Алијансата на цивилизациите.
Ценети екселенции,
„Златната доба на човештвото не стои зад нас, но пред нас. Тоа лежи во совршенството на општествениот поредок. Нашите предци не го виделе. Еден ден нашите деца ќе го достигнат. А наше е да го расчистиме патот."
Совршениот општествен поредок за кој во 1814 пишувал Сен Симон е само друго име за она што денес го нарекуваме праведно општество, во кое сите треба да имаат еднакви права, кое се потпира врз две вредности: мирот, како грижа за добросостојбата и достоинството на граѓаните, и вистината, како предуслов за правдата.
Без почитување на човековите права, нема човечко достоинство. Без почитување на човечкото достоинство, нема правда. Без почитување на правдата, нема мир меѓу луѓето и народите. Оттука, човековите права и правото на човечко достоинство се неопходни за правда и мир.
Ви благодарам.
