Почитувани присутни,
Како претседател на Република Македонија чест ми е да се обратам на овој престижен форум организиран од библиотеката „Александрина" и Меѓународниот центар „Низами Ганџави". Деновиве тука, во Египет, во една од лулките на античката цивилизација, имаме можност да зборуваме за предизвиците со кои се соочува нашата, современа цивилизација. Зборувајќи за демократската безбедност во време на екстремизам и насилство во втората деценија на 21 век, ние само ја потврдуваме мислата на еден голем филозоф дека единственото нешто што го научивме од историјата е дека ништо не сме научиле.
Дами и господа,
„Човештвото е во најдобра состојба тогаш кога има најголем степен на слобода", рече Алигери.
Но, слободата има и бројни непријатели. Целта на тираните отсекогаш била да ја ограничат слободата на најмалиот можен простор, а тоа е просторот меѓу нашите две уши, држејќи ги притоа нашите усти затворени. Оттука, целата историја на човековата борба за слобода е исполнета со судирот меѓу страста на идеалите и моќта на интересите, меѓу врвните принципи и тесните политики.
Денес, кога ја ситниме втората деценија од третиот милениум, ние се соочуваме со една стара дилема за односот меѓу слободата и безбедноста. Но, не постои толку стара тема за која не може да се каже нешто ново.
„Под товарот, од една страна, на оние кои се залагаат за што поголема слобода, и од друга страна, оние кои сакаат што посилен авторитет, тешко е да се помине низ нивните аргументи неповреден", рече Хобс. Со тоа, тој ја изложи својата дилема: Ако сакаш безбедност, тогаш се откажуваш од слободата. Ако, пак, сакаш слобода, тогаш се откажуваш од безбедноста.
Многу умови се бореле со оваа дилема и се обидувале да утврдат што е поважно – слободата или безбедноста? Дали може да има слобода без да се има безбедност? Дали слободата е цената што треба да се плати за да се живее безбедно?
Во 19 и 20 век, решението на оваа квадратура на кругот многумина ја бараа во либералната демократија како систем што може да воспостави баланс меѓу слободата и безбедноста. За време на Студената војна, ограничената и контролирана влада на западните либерални демократии требаше да понуди алтернатива за неограничената и тотална власт на источните народни демократии.
Со тоа во зенитот на политичката и на јавната дебата на голема врата влезе парадигмата за демократијата, човековите права и слободи. Но, оваа парадигма, што победи во 1989 година, издржа едвај една цела деценија. Токму тогаш, кога многумина веруваа дека Хобсовата дилема е успешно разрешена, 21 век не врати во суровата реалност.
Дами и господа,
Денес, силни општествени, политички, безбедносни и технолошки процеси работат против слободата.
Во свет во кој силните прават она што сакаат, а слабите она што мораат, владеењето на правото е сведено на исклучок наместо на правило. Наместо меѓународна безбедност и поредок имаме отсуство на безбедноста и непоредок. Наместо почитување на различноста, сè почесто сме сведоци на прогонување и на уништување на различноста.
Од почетокот на овој милениум, ние сме во отворена борба со глобалниот тероризам. На овој план се соочуваме со сериозен предизвик. За секоја терористичка група и организација што е уништена, како да се јавуваат две нови. Од недржавен ИСИС прерасна во квази-државен актер способен да ги апсорбира поразите, да се повлече, регрупира и повторно да нападне, и далеку од територијата што непосредно ја контролира.
Во услови на зголемени закани за кои меѓународните организации не можат да понудат решенија, интернационализмот се повлекува пред растечкиот национализам. Екстремните закани бараат екстремни мерки. Безбедноста како да стана поважна од човековите права и слободи, кои станаа прва жртва на стравот на државите и нивните граѓани. Или, како што вели Костас Дузинас, „оптимистичката ера на глобализираната надеж се претвори во мрачна ера на стравот".
Гледаме како новиот поредок се раѓа од две крајности – од една страна се желбите за траен мир, а од друга страна заканите од постојани војни. Борејќи се против тероризмот и екстремизмот, современата држава ги проширува своите овластувања и надлежности, и со тоа го стеснува просторот на човековите права и слободи.
По секој терористички напад, државите прогласуваат вонредни или кризни состојби. Знаеме дека вонредната или кризната состојба е состојба на екстремна загрозеност, опасност за постоење на државата. Суверениот одлучува дали постои екстремна вонредна состојба, како и за тоа што мора да се стори за да биде надмината таквата состојба. Но, која е мерката?
Република Македонија беше првата држава во Европа што прогласи кризна состојба за заканата од илегалната миграција и ја распореди армијата на границата. Но, ние никогаш не ја употребивме кризната состојба за проширување на ингеренциите на државата и за ограничување на човековите права, вклучително и правата на мигрантите.
Сепак, денес, нашите држави и општества се соочуваат со нов, сериозен предизвик. Вонредната или кризната состојба е исклучок во кој се суспендираат дел од правата и слободите со цел да се зачува поредокот без кој се невозможни ниту правата ниту слободите. Но, во услови на перманентна опасност, кризната состојба од исклучок станува правило, а граѓанските права и слободи од правило се сведуваат на исклучок. Ако кризата е исклучок од нормалноста, перманентната кризна состојба значи дека кризата станала новата нормалност. Целиот систем е превртен.
Соочени со оваа состојба, некои дури поставуваат нова дилема: Што е поголема закана? Дали непредвидливите екстремисти и терористи кои уништуваат човечки животи или, пак, моќните влади кои го знаат секој сегмент од приватниот живот на граѓаните?
Во вакви услови се чини дека демократијата сè помалку може да понуди безбедност и сигурност. Низ светот, демократските општества се во криза. Насекаде во светот владее недоверба во државата, која сè повеќе се бирократизира, без да нуди одржливи решенија за кризите и за предизвиците. Еден автор забележува дека „на долг рок западните демократии без исклучок се движат во насока на сè поголема моќ на власта, сè поголема зависност од државата и сè поголема јавна потрошувачка и задолжување".
Глобализацијата само го мултиплицираше овој ефект. Во својот неодамнешен извештај за глобалните трендови, американскиот Национален совет за разузнавање оценува дека глобализацијата и технолошкиот напредок ги збогатија најбогатите и издигнаа една милијарда од луѓето од сиромаштија. Но, истовремено, ја истиснаа средната класа и со тоа создадоа отпор против глобализацијата.
Во тој контекст, сведоци сме на револтот на луѓето кон наметнатата глобалистичка парадигма на елитите. Граѓаните сакаат да си ја вратат слободата бидејќи безбедност и онака не добија. А кога државата не може на граѓаните да им ја гарантира безбедноста за која тие се одрекле дури и од дел од својата слобода, тогаш граѓаните се самоорганизираат за да ја постигнат безбедноста.
Не сакам да бидам погрешно разбран. Черчил рече дека демократијата не е совршена, но е најдоброто нешто што сме го имале досега. Проблемот не лежи во демократскиот идеал, туку во системот што се бирократизира и не нуди решенија.
Затоа, потребен е нов модус што ќе овозможи и одржување на безбедноста и почитување на човековите права и слободи. Навидум, изгледа како невозможна мисија. Но, само затоа што нештата ги гледаме низ призмата на старата парадигма. Потребни се други книги и автори. Потребно е редефинирање на концептите.
Прво. Во борбата против тероризмот, треба да разбереме дека ние не си имаме работа со организација, туку со движење придвижено од идеја што надминува етнички, јазични и културни разлики. За да победиме во борбата против тероризмот, не се доволни воени трупи и технологија. Неопходно е борбата да ја водиме и со идеи. Убиството и теророт не се резултат на религијата, туку на погрешното толкување на религијата, на неморалноста на поединците со стврднати срца, арогантни души и искривена логика. На радикализацијата да се спротивставиме со програми за контрарадикализација.
Второ, се зборува за човекови права и слободи, а се запоставува едно од основните права – правото на слобода на мисла, совест и вера. Прогонувањето луѓе со различна вера и уверување е сè поизразено, не само во несекуларни, туку и во развиени и секуларни општества. Неопходно е да се гарантира слободата во вистинска смисла на зборот. Луѓето треба да сфатат дека слободата што ја посакуваат за себе треба да им ја дозволат и на другите и дека нивната слобода нема да биде трајна сè додека и другите на ја уживаат истата слобода.
Трето, надминување на двојните стандарди. Кој одлучува за тоа што е вест и што ќе се најде на насловните страници? Сведоци сме на селективен пристап. Во светло на медиумски експлоатираните терористички напади во Европа, дали некој воопшто ги брои жртвите на муслиманите во Авганистан, Ирак, Либија, Сирија...? Дали некој застанува да се запраша колку муслимански мажи, жени и деца се убиени последниве години на Блискот Исток и во Северна Африка? Но, истовремено, знаеме за статистики кои исто така се целосно игнорирани од мејнстрим-медиумите. Од 2005 до 2015 година, за само 10 години, 900 000 христијани биле маченички убиени поради нивната вера. Во просек, тоа се 90 000 христијани годишно. Јас досега не чув некој од глобалните медиуми да ја адресира оваа тема.
Четврто - економски праведен систем. Јазот меѓу богатиот глобален север и сиромашниот глобален југ се продлабочува. Од седум милијарди жители само една милијарда живее удобно. 767 милиони луѓе живеат во екстремна сиромаштија. Не е ни чудно што милиони економски мигранти, кои немаат надеж за социјална мобилност во нивните родни држави, сакаат да дојдат во Европа. Затоа, неопходен е одржлив и инклузивен поредок, чија цел не е само економскиот, туку и социјалниот и еколошкиот аспект на развојот.
На крај, верувам дека примената на овие идеи може да ни помогне да излеземе од стапицата во која се вплеткавме читајќи погрешни автори. А, со тоа ќе овозможиме државите да се борат со тероризмот и со екстремизмот на начин што е конзистентен со правата и со слободите на граѓаните.
Ви благодарам.
